Banner sub header stanga

All Shoes

Home » FASHION ART » Articole - Arhivă » O introducere în stilul personal al fotografiei de street style

O introducere în stilul personal al fotografiei de street style

de: Oana StanNr. 168 26 Septembrie 2012

Democratizarea treptată a modei a atins apogeul în era digitală. Internetul, pe lângă capacitatea sa de furnizor aproape nelimitat de informaţie, s-a dovedit a fi un generator de noi forme de exprimare, de noi modalităţi de interacţiune dintre modă şi cei pasionaţi de acest fenomen. Elementele componente ale unui sistem, până nu demult, structurat cu acurateţe, s-au adaptat cerinţelor noului mileniu. Grupurile privilegiate de receptori ai modei s-au dezintegrat treptat, fuzionând cu masele de pasionaţi sinceri, cetăţeni cu drepturi egale ai comunităţii internaţionale online. Stilul lor vestimentar, inspirat din propunerile marilor case de modă, inspirat din filmele pe care le vizionează, de muzica pe care o ascultă, de prietenii care îi înconjoară, de un bagaj cultural acumulat, a ajuns să genereze un nou curent în modă, cel al stilului personal. Înainte ca acest curent să fie susţinut de mediul online prin intermediul blogurilor, al reţelelor de socializare şi al site-urilor de profil, stiluri personale, anonime dar singulare, bântuiau străzile oraşelor de pretutindeni. Fără a căuta recunoaştere sau a vâna atenţie, cei al căror stil se evidenţia din mulţime ajungeau să fie imortalizaţi pe lentila aparatelor de fotografiat. Cine erau cei din spatele aparatului? Martori activi ai fenomenului modei dezvăluit privirii în cea mai delicioasă formă a sa. Aceşti martori surprind moda aşa cum este percepută de cei care interacţionează cu ea la un nivel intim şi personal. Aceşti martori sunt nimeni alţii decât fotografii de stradă (ne referim aici strict la fotografii de stradă preocupaţi de surprinderea fenomenului modei). Înainte ca aceştia să dobândească titulatura modernă de fotograf de street style, înainte ca aceştia să fie răsplătiţi financiar pentru pasiunea lor, înainte ca ei să vâneze ţinute spectaculoase ale divelor în devenire, fotografii de stradă încercau să surprindă esenţa indivizilor, încadrată într-un spaţiu fizic care îi reprezenta şi le dădea sens.

O introducere în stilul personal al fotografiei de street style

 

Unul dintre primii care au reuşit să facă acest lucru este fotograful Bill Cunningham. Considerat primul fotograf de street style, Bill Cunningham abordează fenomenul street-style-ului dintr-o perspectivă antropologică, în sensul în care el încearcă să surprindă evoluţia modei prin intermediul celor care o poartă şi o reinterpretează prin propriul stil vestimentar. El consemnează interferenţa dintre moda, societatea şi cultura din New York de mai bine de 50 de ani. Prima „victimă” surprinsă într-una din plimbările sale a fost nimeni alta decât Greta Garbo. Fotografia este publicată în  New York Times, fiind prima fotografie a unei celebrităţi care apare în paginile publicaţiei fără acordul acesteia. Din acel moment şi până în prezent, Bill Cunningham semnează în  New York Times rubrica intitulată „On the Streets”, o rubrică special creată pentru pasiunea acestuia de a surprinde stilul inconfundabil al locuitorilor metropolei americane. Deşi este invitat de onoare la aproape toate show-urile săptămânilor modei, Bill Cunningham preferă să cutreiere străzile New York-ului pe deja faimoasa bicicletă, îmbrăcat în deja faimoasa jacheta albastră, imortalizând viaţa de dincolo de lumina reflectoarelor, de vitrinele prea scumpe, de podiumurile prea luminoase, de party-urile prea glamorous. Sinceritatea şi umorul lentilei sale dau viaţă unei lumi aflate într-o continuă mişcare, o viaţă care nu trăieşte dupa reguli, ci se inspiră din ele, o viaţă câteodată în culori, câteodată în alb - negru.

O introducere în stilul personal al fotografiei de street styleO introducere în stilul personal al fotografiei de street styleO introducere în stilul personal al fotografiei de street styleO introducere în stilul personal al fotografiei de street style

 

Fotografia de street style îşi motivează poziţia privilegiată pe care o ocupă în contemporaneitate prin faptul că acoperă un segment al circuitului modei neexplorat până acum. Moda nu mai reprezintă doar defilările de pe podium şi expunerea în reprezentanţe. Moda este un produs de consum care trăieşte datorită celor care aleg să o poarte. Stilul străzii, stilul personal al celor care cutreieră străzile oraşelor constituie un aspect al modei atât de instant şi de contagios, încât a generat modificări majore în felul în care moda este produsă şi consumată.

Ceea ce a reuşit Bill Cunningham să creeze a fost începutul unui fenomen care, odată cu evoluţia tehnologică, a părăsit paginile ziarelor şi al revistelor şi a găsit în mediul virtual spaţiul ideal pentru a exploata potenţialul unei modalităţi de exprimare vizuală. Apariţia blogurilor şi, odată cu ele, apariţia blogger-ului de street style a generat o nouă modalitate de abordare a fotografiei de street style. Printre primele bloguri din această categorie face parte cel al lui Scott Schuman. Cu o experienţă de 15 ani în domeniul modei ca stilist şi consultant, Scott se hotărăşte să exploreze potenţialul acestei platforme creative. Blog-ul administrat de acesta, The Sartorialist, a apărut într-un moment în care teritoriul blogosferei era încă puţin exploatat. El a realizat foarte repede oportunităţile pe care acest mediu i le oferă. Viteza propagării informaţiei postate pe blogul său i-a permis o ascensiune rapidă, ajungând, în scurt timp, să colaboreze cu style.com, echivalentul online al celei mai influente publicaţii din domeniul modei, Vogue. El devine, astfel, corespondent al publicaţiei în cadrul săptămânilor modei. Misunea lui era de a surprinde cu ajutorul aparatului de fotografiat stiluri vestimentare aparte ale celor prezenţi la defilări şi nu numai. Împărtăşind cu Bill Cunningham acceaşi pasiune pentru stiluri personale unice, ceea ce îl diferenţiază pe Scott de precursorul său este o abordare personală a subiecţilor. Ce caută el la cei pe care îi fotografiază este ceea ce un designer ar căuta: acea inspiraţie care să genereze noi conţinuturi. Designerii privesc hainele într-un mod abstract, axându-se pe combinaţii de culori, proporţii şi şabloane; tocmai de aceea Scott nu se focalizează strict pe haine, ci încearcă să îşi construiască un întreg tablou în care individul, spaţiul în care acesta este surprins, lumina şi alte detalii de compoziţie sunt la fel de importante ca stilul său vestimentar.

 

O introducere în stilul personal al fotografiei de street styleO introducere în stilul personal al fotografiei de street styleO introducere în stilul personal al fotografiei de street styleO introducere în stilul personal al fotografiei de street style

 

Alţi fotografi sau, pur şi simplu, pasionaţi de fotografie şi de modă, au urmat exemplul celor doi şi susţinuţi de nebunia creată în jurul blogurilor de street style îşi încearcă norocul într-un spaţiu care devine din ce în ce mai lipsit de esenţă. Avalanşa fotografilor parveniţi şi a muzelor închipuite care bântuie locaţiile de maxim interes ale marilor oraşe în speranţa că vor atrage atenţia celor dintâi au transformat proiectul artistic cu valenţe antropologice ale unor temerari precum Bill Cunningham şi Scott Schuman într-un carnaval grotesc prin ignoranţă, inutil în esenţă. Care ar fi viitorul fotografiei şi al fotografilor de street style? O epurare treptată a acestor forme fără fond, o reîntoarcere la inocenţă şi sinceritate vizuală, o schimbare personală…de stil.

 

Sursa imagini: ... / ...

 

Nume/Prenume:
Email (rămâne ascuns):
Comentariu:
Cod de securitate: